دررسانه ها:

رییس سازمان ثبت‌احوال کشور:

جمعیت کشور به ‌74.5 میلیون نفر رسید

محمد ناظمی اردکانی رییس سازمان ثبت احوال کشور خواستار برقراری ارتباط مستقیم میان اساتید جمعیت‌شناسی کشور و این سازمان شد و گفت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ایران از 25/1 تا 03/1 درصد است

محمد ناظمی اردکانی در همایش روز جمعیت که در محل مرکز آموزش سازمان ثبت‌احوال برگزار شد با اشاره به جایگاه حاکمیتی این سازمان اظهارکرد: در حال حاضر ظرفیت‌های بالایی در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور وجود دارد و سازمان ثبت احوال می‌تواند 50 گزارش جمعیتی مختلف را از طریق این پایگاه تهیه کند.


وی ادامه داد: کشور ما در همه عرصه‌ها به استفاده از نظرات صاحبنظران روی پیدا کرده است اما کتب و مقالات حوزه جمعیت شناسی همچنان مهجور مانده است.


ناظمی اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه کشور ایران 05/1 درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: چین، هند و آمریکا به ترتیب سه کشور پرجمعیت جهان هستند.


وی با اشاره به قرارگرفتن جمعیت کشور ژاپن دررده دهم جهانی اظهارکرد: این کشور با وجود جمعیت بالا توانست به مراتب بالاتری از توسعه دست پیدا کند و با وجود مساحت فیزیکی کمی که در مقایسه با جمعیتش دارد، در عین حال درآمد سرانه بالایی دارد.


رییس سازمان ثبت احوال کشور جمعیت فعلی ایران را 5/74 میلیون نفر اعلام و اظهارکرد: نرخ رشد جمعیت ایران از 25/1 تا 03/1 درصد اعلام شده است.


وی با بیان اینکه نرخ ولادت در سال گذشته 6/18 مولود در هزار نفر بوده است، افزود: نرخ فوت نیز 8/5 نفر در هزار نفر است.


وی همچنین امید به زندگی در کشور ایران را 70 سال عنوان کرد و افزود: در میان کشورهای خاورمیانه بحرین و کویت با نرخ 78 سال، بالاترین امید به زندگی را دارند.


به گفته ناظمی اردکانی کشور افغانستان نیز با نرخ ولادت 38/1 در هزار نفر بیشترین نرخ خام موالید در خاورمیانه را دارد و نرخ فوت در این کشور نیز 7/17 در هزار نفر است.


رییس سازمان ثبت احوال کشور در خاتمه با بیان اینکه سایت سازمان ثبت احوال آمادگی دارد تغییر آدرس هموطنان را ثبت کند، یادآور شد: مردم وظیفه دارند که در صورت جابه‌جایی کد پستی جدید خود را به ثبت احوال اعلام کنند تا اطلاعات کارت‌های ملی به روز باشد.


در ادامه این همایش پارسایی ـ معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشورـ در سخنانی با بیان اینکه کشور ایران رتبه 17 جمعیت را در جهان دارد اظهارکرد: در آسیا رتبه دهم جمعیت به ایران اختصاص دارد.


وی افزود: در حال حاضر کشور چین 20 درصد جمعیت دنیا و هند نیز 17 درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده است.


پارسایی همچنین به سامانه متمرکز گزارش به روز و درلحظه سازمان ثبت احوال اشاره و خاطرنشان کرد: با افتتاح این سامانه از امروز اطلاعات مختلف ثبت احوال در لحظه قابل احصا است.


در بخشی از این همایش سامانه گزارش‌های برخط و درلحظه از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور سازمان ثبت احوال افتتاح شد.

منبع:  ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا